חשיבות צחצוח השיניים אצל ילדים לפני השינה

חשיבות צחצוח שיניים אצל ילדים

מחלות בחלל הפה, הכוללות דלקות בחניכיים, חורים בשיניים וכן הלאה, הן לא תופעה חדשה. אנחנו יכולים לומר כי בערך שמונים אחוז מכלל האוכלוסיה בעולם המערבית סובלת או תסבול בעתיד מבעיות כאלו ואחרות בחלל הפה. צחצוח שיניים אצל ילדים לפני השינה הוא תהליך מבורך והרגל אותו כדאי להטמיע בגיל צעיר. במאמר הבא נסביר במישור הרפואי והחינוכי, מדוע חשוב כל כך לצחצח שיניים לילדים לפני השינה. לפרטים נוספים, מוזמנים לקרוא את המאמר הבא. 

כמה מילים על החיידקים בחלל הפה 

השיניים שלנו עשויות רקמות רכות עליהן שומרת שכבת אמייל עבה וחזקה. שכבת האמייל הזו היא מה שאנחנו מכנים 'שן' כאשר אנחנו מביטים בחיוך של אדם אקראי ברחוב. התפקיד של האמייל הוא לשמור על השן מחדירה של חומרים מזיקים פנימה. בכל פעם כאשר תרבית חיידקים מצטברת על השן, היא כמו ממיסה את שכבת האמייל עוד ועוד. מה שיוצר בהמשך, חורים בשיניים. עד כאן אנחנו אומרים מה שרבים כבר יודעים. צחצוח שיניים היא כמובן דרך אפקטיבית להסיר באמצעותה את תרבית החיידקים המצטברת על השן. מה שאתם לא יודעים הוא שלחיידקים לוקח משהו כמו 12 שעות עד שהם הופכים אקטיביים. כלומר, ברגע הראשון החיידקים מצטברים בחלל הפה בעיקר בזמן האוכל. אז, הם מפרישים חומצה, אחרי שתים עשרה שעות זו יכולה לעשות נזק. אגב, לא במקרה כאשר קמים בבוקר יש כמו תחושה של ריח לא נעים מהפה. זאת בשל אותה חומצה המצטברת בחלל הפה לאורך שנת הלילה. 

למה חשוב להקפיד במיוחד עם ילדים 

אז כמובן כדי למנוע התפתחות של מחלות חניכיים, חורים בשיניים ועוד, חשוב להקפיד על שגרת צחצוח שיניים בריאה. ההמלצה היא בכל פעם לצחצח בפרק זמן של שתי דקות לפחות. כך תהיו בטוחים כי אכן השקעתם את הזמן הדרוש וביצעתם ניקוי יסודי של חלל הפה. אצל ילדים אנחנו רוצים להקפיד על צחצוח השיניים לפני השינה משני טעמים מרכזיים:

  • כי אנחנו רוצים להקנות הרגלים בריאים: בסוף, הילדים שלנו עושים מה שלימדנו אותם. כמו שאנחנו לא נלך לישון בלי לצחצח שיניים, גם הילדים שלנו ילמדו עם הזמן כי זה לא נעים ללכת לישון בלי לצחצח שיניים. כאמור, במיוחד בלילה חשוב לנקות את השאריות שנותרו על השיניים של תרבית החיידקים אשר התפתחה לאורך היום. 
  • כי אנחנו רוצים לשמור על השיניים ועל שורשי השיניים: יש כמו נטיה לחשוב כי ממילא השיניים של הילדים יפלו ולכן אנחנו לא צריכים להשקיע עכשיו יותר מדי. אבל זו טעות פעמיים. קודם כל כי שורש השן לא מתחלפת. אם השורש נפגעת אז אנחנו כבר במצב מורכב הדורש התערבות אחרת. שנית, משום שבסופו של דבר חורים בשיניים גורמים לתחושה של אי נעימות וכאב רב. לכן, אנחנו צריכים לעשות את מה שאפשר כדי למנוע מהילדים שלנו להרגיש לא בנוח. 

איך נרגיל את הילדים? כמה טיפים 

הטיפ הראשון הוא כמובן להשתמש בתכשיר מתאים. משחת שיניים לילדים היא גם כזו המגיעה בטעמים המדברים לילדים. שכן רבים נרתעים מטעם המנטה החזק בחלל הפה. שנית, משחת שיניים לילדים מותאמת לצרכיו המיוחדים של הילדים. לשיניים רגישות יותר וכן הלאה. 

בנוסף, אנחנו יכולים להפוך את חווית הצחצוח לחוויה משפחתית. ככל שנהפוך את הטקס נעים יותר וכזה שכולל יצירה של חוויות משותפות כמשפחה ביחד, כך הילדים ישמחו לשתף פעולה. אתם תראו איך טיפול קבוע בבוקר ובערב מפחית במידה משמעותית התפתחויות של מחלות וזיהומים בחלל הפה לאורך הזמן. 

תפריט נגישות

רוצה לקבל עדכון כשעולה סיפור חדש?

הניוזלטר שלנו מחכה לך!

בהצטרפות לרשימת התפוצה הנך מאשר/ת קבלת פניות מטעם אתר 'לילה טוב', לרבות פניות בעלות אופי פרסומי.

מעדיפים סיפורים בסרטונים?

צפו ביוטיוב!