טיפול התנהגותי מותאם לילדים עם קושי בשינה

טיפול בילדים

קושי בשינה היא לא תופעה חריגה אצל ילדים ובני נוער. למעשה, הפרעות שינה מסוגים שונים, החל מקשיי הירדמות ועד יקיצה מוקדמת, משפיעה על מבוגרים וילדים כאחד בשיעור הולך וגדל לאורך השנים. יש הרבה סיבות להתפתחות של הפרעות שינה ועל כך נדבר בהרחבה במאמר הזה. בנוסף, נסביר איך טיפול התנהגותי וטיפול ריגשי יכולים לשפר במידה רבה את היכולת של הילד או הילדה להירדם. אז אם אתם והילדים שלכם נכנסים לסחרור של קשיי שינה עם כל תופעות הלוואי הנלוות לקשיים הללו, יש לנו את המידע שיעזור לכם למצוא פתרון ודרך מוצא מהמצב המורכב הזה. 

למה כל כך חשוב להקפיד על שינה טובה

שינה היא מרכיב חיוני לבריאות שלנו. במחקרים אנחנו רואים כי בעלי חיים שונים, החל בחולדות וכלה ביונקים אחרים, מושפעים במידה רבה יותר ממחסור בשינה מאשר ממחסור במזון. אנחנו כמובן לא ממליצים לוותר על זה או על זה, אבל אנחנו כן אומרים שפעמים רבות, בייחוד בעידן הנוכחי, עידן בו אנחנו כאילו צריכים לעמוד באינספור מטלות, יש נטיה כמו לוותר על שעות שינה. במובן הזה מדובר על בחירה לא מוצלחת בדרך כלל. שכן אנחנו שוחקים את הגוף ובסופו של דבר מרגישים פחות טוב לאורך הזמן. שינה טובה חיונית עבור המערכת החיסונית, שינה מועטה יכולה להגביר חרדה וכן הלאה. 

מה הגורמים האפשריים להפרעות שינה אצל ילדים 

אנחנו יכולים לחלק את הסיבות להתפתחות של הפרעות שינה לכמה קטגוריות:

  • קשיים רגשיים: לפעמים כאשר ילד מרגיש לא בנוח בבית הספר, אם יש סיבה להתפתחות של חרדה בגלל מה שקורה בבית וכן הלאה, אנחנו נראה את הקושי מתבטא בקשיי שינה. במקרים כאלו, נרצה לרדת לשורש הבעיה. להבין מה גורם לאותו ילד להרגיש חוסר מוגנות או אי נחת בניסיון לעזור לו למצוא את הדרך להירדם בקלות רבה יותר בהמשך. 
  • אי שמירה על הגיינת שינה: בייחוד בשנים האחרונות אנחנו רואים איך המסכים נכנסים לכל מקום בחיים שלנו. גם למיטה. הילדים שלנו חשופים לאינספור גירויים חיצוניים במהלך היום. בערב הפחדים והמחשבות הלא פשוטות צפות, דווקא משום שאנחנו לא עסוקים. כאשר מחברים את אלו ביחד עם התנהלות לא נכונה. כמו הפעלת מסכים רגע לפני שהולכים לישון וכן הלאה, אנחנו נראה איך שעת ההירדמות הולך ומתאחרת לאורך הזמן. טיפול התנהגותי מול הילד ומול ההורים יכול להביא הרבה פעמים לפתרון במקרה הזה. 

טיפול באמצעים טבעיים יכול להיות אפקטיבי 

בעיקר בקרב ילדים אבל לא רק, נרצה להימנע ממתן כדורים. בעיקר משום שאנחנו לא רוצים ליצור תלות של שינה טובה בכדורים. אלא, אנחנו רוצים ללמד את הילד מה הוא יכול לעשות כדי להירדם בקלות רבה יותר. טיפול התנהגותי למעשה מפרק את כל הקשיים סביב תהליך ההירדמות ומנסה למצוא להם פתרונות. יש ילדים למשל שחוששים מכך שהם לא ירדמו מה שמגדיל את תחושת החרדה.

במקרה הזה אנחנו יכולים ללמד את הילד כי הוא יכול להשאיר את העיניים פקוחות כמה שהוא רוצה, מה שיגרום לו להרגיש בטוח יותר ולהירדם בקלות. במקרים אחרים, אנחנו יכולים ללמד את הילד אילו פעילויות מרגיעות הוא יכול לעשות לפני השינה כדי להירדם בקלות. בין היתר, הוא יכול לבחור לצייר לפני השינה או לעשות כל פעולה מדיטטיבית אחרת. כזו שמרגיעה את המחשבות החודרניות ועוזרת לו לישון. טיפול התנהגותי אצל מטפלים מוסמכים יכול לעשות שינוי דרמטי. הטיפול מלווה בתהליך ריגשי ובתוך זמן קצר נראה איך הילד מרגיש הרבה יותר טוב. 

תפריט נגישות

רוצה לקבל עדכון כשעולה סיפור חדש?

הניוזלטר שלנו מחכה לך!

בהצטרפות לרשימת התפוצה הנך מאשר/ת קבלת פניות מטעם אתר 'לילה טוב', לרבות פניות בעלות אופי פרסומי.

מעדיפים סיפורים בסרטונים?

צפו ביוטיוב!