סימנים לכך שיתכן וילדכם זקוק לסיוע רגשי

סיוע רגשי לילדים

בריאות נפשית היא נושא חשוב מאוד בחיי ילדים, במיוחד בחברה הישראלית המודרנית. ילדים רבים מתמודדים עם אתגרים רגשיים מורכבים, החל מלחץ חברתי ואקדמי וכלה בטראומות ובעיות משפחתיות. למרות שישראל ידועה כמדינה עם רשת תמיכה חברתית חזקה, עדיין ישנם ילדים רבים הזקוקים לסיוע נפשי מקצועי כדי להתמודד עם קשייהם הרגשיים.

חשוב שהורים יהיו מודעים לסימנים המעידים על כך שילדם עשוי להזדקק לעזרה, ושידעו כיצד לפעול כדי לספק להם את התמיכה הדרושה. במאמר זה נסקור את המצבים הנפשיים השכיחים בקרב ילדים ישראלים, נציג סימנים מחשידים ונספק עצות להתמודדות ראשונית ולפנייה לסיוע מקצועי בעת הצורך.

עם אילו מצבים נפשיים ילדים ישראלים מתמודדים לרוב?

  1. חרדה ולחץ – ילדים רבים בישראל חווים רמות גבוהות של חרדה ולחץ הנובעים מגורמים שונים כגון לחץ חברתי, ציפיות הישגיות גבוהות מצד ההורים והמערכת החינוכית, חשיפה לאירועים ביטחוניים ועוד. לחץ וחרדה יכולים לפגוע משמעותית בתפקוד היומיומי ובאיכות החיים של הילד.
  2. דיכאון – דיכאון הוא מצב נפשי שכיח יחסית גם בקרב ילדים, ועלול לנבוע מגורמים ביולוגיים, רגשיים או סביבתיים. ילדים הסובלים מדיכאון חווים ירידה במצב הרוח, חוסר עניין בפעילויות שנהנו מהן בעבר, בעיות בשינה או באכילה ועוד. חשוב לזהות את הסימנים ולפנות לעזרה מקצועית.
  3. בעיות חברתיות – קשיים ביצירת קשרים חברתיים, דחייה או בריונות מצד ילדים אחרים, הם בעיות נפוצות המשפיעות על מצבם הרגשי של ילדים רבים בישראל. בדידות וקושי להשתלב חברתית עלולים להוביל למצוקה רגשית, ירידה בדימוי העצמי ואף להתפתחות של בעיות נפשיות.

סימנים לכך שיתכן וילדכם זקוק לסיוע רגשי

  1. שינויים קיצוניים במצב הרוח או בהתנהגות
  2. ירידה משמעותית בהישגים הלימודיים
  3. התבודדות והימנעות מפעילויות חברתיות שנהנה מהן בעבר
  4. הבעת מחשבות שליליות, ייאוש או חוסר תקווה
  5. שינויים בהרגלי שינה או אכילה
  6. תלונות גופניות תכופות ללא גורם רפואי ברור
  7. התנהגות אימפולסיבית או מסוכנת
  8. תוקפנות כלפי עצמו או כלפי אחרים
  9. חרדה מוגזמת ותגובות פחד לא מידתיות

טיפים להתמודדות עם המצב

  1. אל תתעלמו מהסימנים המחשידים. הקשיבו לילדכם ברגישות והראו לו שאכפת לכם.
  2. עודדו אותו לשתף אתכם במחשבותיו וברגשותיו, והימנעו משיפוטיות.
  3. בצעו התאמות בסביבת הבית או בלוח הזמנים על מנת להפחית גורמי לחץ.
  4. עזרו לילדכם לפתח כישורי התמודדות חיוביים כמו נשימות, מיינדפולנס או דיבור עצמי חיובי.
  5. אל תהססו לברר על טיפול רגשי לילדים באופן פרטי אם הקושי נמשך ואתם חשים שאינכם מצליחים להתמודד לבד.

3 שאלות נפוצות

  1. האם בעיה התפתחותית כמו ADHD או אוטיזם יכולה להחמיר בעיות רגשיות אצל ילדים? כן, לעתים קרובות. קשיים התפתחותיים ונוירולוגים מגבירים את הסיכון לפתח מצוקה נפשית על רקע תחושת שונות, תסכול וקושי בתפקוד היומיומי. במצבים אלו חשוב במיוחד לפנות לאבחון וטיפול מותאמים.
  2. בן כמה צריך ילד להיות כדי לפנות לטיפול פסיכולוגי? אין גיל מוגדר. ילדים יכולים להפיק תועלת מטיפול כבר מגיל הגן במידת הצורך. השיטה הטיפולית תותאם כמובן לשלב ההתפתחותי של הילד.
  3. מה עושים כשילד מסרב לשתף פעולה עם הטיפול? חשוב לתת לילד תחושת שליטה ובחירה ולהימנע מלהפעיל עליו לחץ. הסבירו לו בצורה מותאמת את חשיבות הטיפול, הקשיבו לחששותיו והתחשבו בהעדפותיו (למשל לגבי מגדר המטפל). במקרים מסוימים שיתוף פעולה של ההורים בטיפול יכול לסייע רבות.

תפריט נגישות

רוצה לקבל עדכון כשעולה סיפור חדש?

הניוזלטר שלנו מחכה לך!

בהצטרפות לרשימת התפוצה הנך מאשר/ת קבלת פניות מטעם אתר 'לילה טוב', לרבות פניות בעלות אופי פרסומי.

מעדיפים סיפורים בסרטונים?

צפו ביוטיוב!